Akupunktio

Akupunktio on  satoja vuosia vanha kiinalainen hoitomuoto. Suomeen  akupunktio on  tullut 1960-luvulla. Itse olen opiskellut akupunktiota alan suomalaisen uranuurtajan dosentti Pekka Pöntisen opastuksella vuoden verran ja minulla on näin ollen Valviran laillistama akupunktiokoulutus. Vuodesta 2000 akupunktio on kuulunut hoitovalikoimaani joko omana hoitomuotonaan tai osana fysioterapiajaksoa.

Akupunktio auttaa moneen vaivaan

Samoin kuin fysioterapiajaksonkin, myös akupunktiohoidon aloitan keskustelemalla hoidettavasta vaivasta. Sen perusteella päätän neuloituksen eli käytettävien neulojen määrän ja asettelun. Omissa hoidoissani yhdistelen sekä kiinalaisten käyttämiä akupisteitä että länsimaisen lääketieteen ajattelua ja tutkimukseni perusteella löytyviä kipupisteitä.

Annan akupunktiohoitoa tuki-ja liikuntaelinvaivoihin kuten niska-, selkä- ja nivelsärkyyn. Yhtä yleisiä hoidettavia vaivoja ovat päänsärky, migreeni ja tulehdukselliset kiputilat.  Yhdistän monesti akupunktioon kinesioteippauksen, joka tukee ja jatkaa hoitoa kotona. Välillä saatan neulahoidon jälkeen käsitellä lyhyesti hoitoon liittyviä alueita, niska-hartiahoidon yhteydessä esim. purentalihaksia tai rintakehän ja kaulan alueen fasciarakenteita.

Akupunktiossa käydään yleensä sarjana kolmesta viiteen kertaa peräkkäin viikon välein. Tämän jälkeen tapauskohtaisesti haetaan asiakkaalle sopiva ylläpitoväli joka vaihtelee muutamasta viikosta jopa kuukausiin. Hoitoaika on noin 45minuuttia josta neulat varsinaisesti ovat puolisen tuntia lihaksissa.

Käyttämäni neulat ovat yksittäispakattuja steriilejä kertakäyttöneuloja jotka toimitan apteekkiin säännöllisin väliajoin oikeaoppisesti hävitettäväksi. Akupunktioneulat ovat hyvin ohuita ja läpäisevät ihon hyvin ja näin ollen hoito on mahdollisimman kivuton kokemus.

Tervetuloa kokeilemaan kokonaisvaltaista ja rentouttavaa hoitomuotoa!