Lymfaterapia

Olin Kaupunkiuutisten haastattelussa joulukuussa 2014 - lukemaan pääset klikkaamalla kuvaa!

Lymfaterapia-aikoja saatavilla puhelimitse/sähköpostitse

Kun olet kiinnostunut lymfaterapiasta, soita 040-758 1902 tai lähetä sähköpostia fysioterapeutti.rapola@gmail.com niin suunnitellaan tilanteeseesi soveltuva hoitokokonaisuus. Hoidon intensiivisyyden takia lymfaterapia-ajat eivät ole varattavissa nettiajanvarauksen kautta. Voit tulla lymfaterapiaan lääkärin lähetteellä, KHSP:n maksusitoumuksella tai omakustanteisesti.

Mitä lymfaterapia on?

Lymfaterapia on fysioterapian erikoisala, jolla hoidetaan eri syistä syntyneitä turvotuksia ja niiden seurauksia. Tämän lisäksi hoidetaan vaivoja tai sairauksia, joiden yhtenä oireena on turvotus.

Lymfaödeema

Lymfaödeema on tila, jossa imusuoniston kuljetuskapasiteetti on laskenut tasolle, joka on riittämätön kudoksiin jääneen kuorman poistamiseksi. Seurauksena on imusuoniston mekaanisesta vajaatoiminnasta johtuva valkuaisainerikas turvotus eli lymfaödeema. Lymfaterapiaa tarvitaan lymfaödeeman eri muotojen hoitamiseen.

Lymfaödeeman syyt voivat olla primäärejä (imusuoniston synnynnäinen kehityshäiriö) tai sekundaareja (imusolmukkeiden poisto ja sädetys, laajat imusuonistoa vahingoittaneet muut operaatiot, traumat tai toistuneet infektiot; yleensä erysipelas l. ruusu).

Lymfaödeema on alueellinen, mutta krooninen ja useimmissa tapauksissa etenevä sairaus, jonka ainoa toimiva hoito on lymfaterapia. Aikainen terapian aloittaminen tuottaa parhaimmat hoitotulokset, mutta myös pitkälle edenneissä tapauksissa (lymfostaattinen elefantiasis) voidaan turvotusta aina vähentää.

Muita lymfaterapian käyttökohteita

• Vamman ja/tai leikkauksen jälkeiset turvotukset esim. tekonivelleikkaus, nilkan revähdys ym.
  • pitkälle edennyt laskimovajaatoiminta ja laskimoperäinen säärihaava
  • lipödeeman eri muodot
  • sairaudet johon liittyy tulehdusreaktion aiheuttama turvotus (esim. nivelreuma)
  • neuraalikudoksen ärsytystilat
Lymfaterapian rakenne

Lymfaterapia on kaksivaiheinen prosessi. Se koostuu manuaalisesti tehtävästä käsittelystä ja kompressioterapiasta. Tuloksellinen terapia edellyttää aina kaikkien osa-alueiden tehokasta toteuttamista.

Terapian ensimmäisen vaiheen tarkoituksena on turvotuksen vähentäminen:

1. Manuaalinen lymfaterapia 3-5 päivänä viikossa
2. Kompressiosidokset välittömästi manuaalisen lymfaterapian jälkeen. Asiakas pitää sidoksia vuorokauden ympäri seuraavaan hoitokertaan asti.
3. Raajan aktiivinen käyttö ja pumppaava, rytminen lihastyö yhdessä kompression kanssa tehostaa imusuoniston toimintaa.
4. Ihonhoito turvotusalueella

Terapian toisen vaiheen tarkoituksena on saavutetun hoitotuloksen säilyttäminen.Lymfaödeemassa asiakkaalle tilataan kompressiohiha tai -sukka.

Huomioithan, että lymfaterapian hoitorakenteen vuoksi ajat eivät ole netistä varattavissa.

Kun haluat varata ajan lymfaterapiaan otathan yhteyttä joko puhelimitse 0407581902 tai sähköpostitse fysioterapeutti.rapola(at)gmail.com niin suunnitellaan tilanteeseesi sopiva hoitokokonaisuus. Vastaan mielelläni myös lymfaterapiaan koskeviin kysymyksiin.

Tekstin lähde mukaillen: http://www.suomenlymfahoito.net/lyko